HOPPET –för jag dog inte   

För alla från 10 år

Urpremiär 4 februari 2017 på Påfågeln, Stockholm

Se vårt kalendarium för mer information om när vi spelar på hemmascen i Stockholm samt när och var ute i landet.

 Biljetter är släppta för hela 2017 – klicka här för att se datum på Påfågeln. Skolklasser i Stockholm bokar bäst via mejl hos oss samt via Kulan

Köp biljett!

”Allt hände plötsligt
– Det är inte tryggt här, sa mamma
Jag var liten och skickades bort
Jag bara hängde med, vågade inte fråga
Jag visste inte Europa fanns
Jag var i min egen värld och det var mörkt

– Ser ni den lampan? Paddla mot den!
Jag hade inte gjort det för hundra miljoner
Men jag fick inte välja
Och jag dog inte”

”Alla barn har rätt till liv, överlevnad och utveckling”

(FN:s barnkonvention) 

Vi möts på nyheterna, på bussen, i skolan. Och de ensamkommande flyktingbarnen har en historia att berätta: om en barndom som inte fick fortsätta, om krig och flykt. Nu är deras historier en del av vår gemensamma historia.

Pantomimteatern har lyssnat till några av berättelserna. De handlar om lyckan över ett par nya sneakers, om längtan efter familjen och kompisarna, om bottenlös rädsla och ensamhet. Men förunderligt nog också om ett hopp som vägrar dö. Pantomimteatern vill ge röst åt några av de här barnens erfarenheter i en ordlös och visuell, fartfylld föreställning.

Tre skådespelare och en sinnrik scenbild med mycket musik, tar oss med på en resa.


Regi: My Areskoug
Medverkande: Annika Olsson, Matilda Dahl och Linn Bergstam
Manus: My Areskoug, Sara Kander, Julia Gumpert.
Dramaturgi: Tomas Alldahl
Scenografi & kostym: Sara Kander
Musik: Torbjörn Svedberg, violin: Lotta Johansson
Ljus: Sofie Andersson
Mask: Cais-Marie Björnlod

Produktion: Veronica Bedecs
Illustration: Sara Kander

 

Pantomimteatern stöder UNHCR

Pantomimteatern stöder UNHCR. Gör det du med! För varje spelad föreställning skänker vi 100 kr. Hjälp oss stödja UNHCR genom att boka HOPPET -för jag dog inte. 

Presscitat

”Hoppet – för jag dog inte” är samtida mim, helt odogmatisk och mycket kreativ. … Effektiviteten i berättandet är tät och intensiv, och den dramaturgiska tråden är hårt tvinnad. … Jag vill gråta. Men så finns där något annat och mer i nyfikenhet, livslust och spring-i-benen som ändå ger, just det, hopp.
Expressen 6/2 2017

”Kroppar, rörelser och musik kan uttrycka så oändligt mycket. Pantomimteatern fyller 40 år och firar med ”Hoppet – för jag dog inte” (från 10 år), en urstark och uppfordrande uppsättning om ensamkommande barns erfarenheter av att fly från sitt hemland och om själva resan mot nya, okända mål. Ett fint prov på scenkonst som väcker insikt och empati, men också frågor att diskutera tillsammans med vuxna, hemma eller i skolan.”
SvD 7/2 2017

”Ungarna kom tillbaka lyriska. De sa att pjäsen var fantastisk så högsta betyg från oss.”
Maria Nygren
Rektor, Elma School

Ensemblen och konstnärligt team

Regissören My Areskoug har spelat och regisserat teater i mer än 30 år. Hon är utbildad och erfaren mimskådespelare, och har arbetat som dansare såväl som talskådespelare. Numera tar regiarbetet mer plats, liksom manusskrivande. Hon är något av en specialist på barn- och ungdomsteater och vi har fått njuta hennes uppsättningar baserade på bilderböcker på Regionteatern Blekinge Kronoberg (Flickan från långt borta), Boulevardteatern (Kenta och Barbisarna), 4e teatern (Den stora smällen) och inte minst bejublade Charlies unge här på Pantomimteatern. Mys uppsättning Godnatt min skatt (på Teater 3) har spelat i Japan och Spanien och är nu på väg hela vägen till Hongkong. HOPPET för jag dog inte är hennes sjätte uppsättning på Pantomimteatern.

Annika Olsson har många sett på vita duken och på TV. Hon gjorde starka insatser i bland andra Torka aldrig tårar utan handskar, Grabben i graven brevid och Himlen är oskyldigt blå. Annika gillar deckare och har även spelat i Beck: Steinar och Morden i Sandhamn. Efter examen på scenskolan i Malmö har hon spelat i nästan halva landet; från stadsteatern i Malmö till Folkteatern i Gävleborg via Riksteatern och moment:teater i Stockholm, med symfoniorkestrar och som operaregissör. På uppdrag av Svenska Freds- och Skiljedomsföreningen skrev och regisserade Annika Med sikte på fred? När Annika inte skådespelar jobbar hon på Barn- och Ungdomspsykiatrin, där hon träffar många ensamkommande flyktingbarn. Har vi tur får vi se några snygga moves i HOPPET för jag dog inte – Annika tränar nämligen också karate!

 

Ljussättningen står Sofie Anderson för. Sofie är en ny stjärna på den svenska ljushimlen och har redan gjort fantastiska ljussättningar i bland andra Unga Klaras Forever Alone, Revolution av Ung Scen/Öst (uttagen till BiBu 2016) på Riksteatern, Moderna Dansteatern/MDT och på Göteborgsoperan. Sofie har främst ljussatt teater, men även dans och film.

Tomas Alldahl (dramaturg) har under många år jobbat som dramaturg och regissör bl.a. på Byteatern i Kalmar, på Unga Riks och som frilans. På Pantomimteatern har han dramatiserat flera föreställningar och varit medförfattare till Ilja & Racko och Längtans Karusell. Tomas har också lång erfarenhet som pedagog, under senare år främst som SFI-lärare och har där mött många människor som flytt till Sverige.

Torbjörn Svedberg (musik) är slagverkare i grunden. Idag arbetar han främst som kompositör, och många har hört hans musik på t.ex. Dramaten, Stadsteatern, Riksteatern samt Unga Klara och Fria Pro -eller i en av alla dokumentärer han tonsatt. När han studerade på Kungliga musikhögskolan i Stockholm hängde han bl.a. med Kroumata, och spelade både vibrafon och marimba med dem. Torbjörn har turnerat flitigt, samt bott och arbetat som musiker i Kina. Pantomimteatern stoltserar med att ha samarbetat med Tobbe i nästan 35 år!

Sara Kander är något av en institution. Hon har gjort kostym, scenografi och mask i de flesta av Pantomimteaterns föreställningar, samt på Teater Barbara, Mittiprickteatern, 4e teatern i Västerås, Sami Teáhter Beaivvas (Norge) och Åarjelhsaemien Teatere (sydsamiska teatern) i Mo i Rana –för att nämna några av alla Sara har samarbetat med. Hennes arbeten kännetecknas av stor värme, underfundiga lösningar och en stor variation –Sara gör helt enkelt det bästa för varje föreställning!

Cais-Marie Björnlod, (smink och hårdesign), har jobbat med smink och mask sedan 1996. Senast på Dramaten, Maximteatern och Stadsteatern i Stockholm. Just nu visas ett av Cais-Maries fotoprojekt på Fria Fotografers Filial på Kulturhuset. Hon har gjort mask och peruk till många av Sveriges teatrar samt till film, och håller även populära kurser. Cais-Marie har även arbetat med koreografi på Teater Roj och är medlem i danskompaniet As-Sayf.

 

Temakvällar för lärare och andra som jobbar med barn och ungdomar!

Tisdagen den 17 januari hade vi en mycket uppskattad temakväll. Vi såg en en sneak peek på HOPPET – för jag dog inte och Elisabeth Hedberg berättade om sitt mångåriga arbete med att ta emot flyktingbarn/ ungdomar.

Torsdagen 23 februari talar Alexandra Ljungkvist Sjölin från Liljeholmens gymnasium (fd SPRINT). De tar endast emot nyanlända ungdomar.

Läs mer här!

 

Har du kommit till Sverige nyligen? Did you recently arrive in Sweden?

Do you need help or advice? Contact Rädda Barnen here! They speak English, Dari and Arabic. You can also download their information book here – it gives an introduction to Sweden and your rights in six languages (svenska, engelska, arabiska, dari, somaliska och tigrinja).

 

I’m Alive – mobil teknik på liv och död
En utställning på Tekniska museet i Stockholm

Kanske vi frågar oss hur vi skulle kunna klara oss utan vår GPS-funktion i den täta stadstrafiken, eller för att mäta den senaste joggingrundan. Men samma funktion används också av flyktingar för att hitta den säkraste vägen på sin resa. För faktum är att en fungerande mobiltelefon kan betyda skillnaden mellan att leva eller att dö. De är avgörande verktyg för att planera flykten, hitta vägen, göra översättningar och att kommunicera med anhöriga. Mobiltelefonen erbjuder också en flykt från den hårda verkligheten för en stund.

Läs mer!

 

Upplev ungdomarnas egna berättelser

På SPRINT-gymnasiet i Stockholm studerar nyanlända barn och ungdomar. I samarbete med Unga Klara, Stockholms Filmfestival och Stockholms Dramatiska Högskola gjordes filmen Våra drömmar. Den inleds med en riktig sekvens från några barns resa under ett tåg.

Se här!

 

Särskild information till skolor och förskolor

Förskolor och skolor i Stockholms Stad har möjlighet till Kulan-subvention och betalar då 50 kr/barn. 1 vuxen gratis från förskola per 5 barn / och 1 vuxen gratis per 10 barn från skolan. Biljetterna betalas via faktura.

Förskolor och skolor i Stockholms Län kan få rabatt via landstinget. Hör av er till oss så ordnar vi det. Biljetterna betalas också här via faktura.

Det är MYCKET viktigt att ni som ska ha subventionen från Kulan även bokar era biljetter via dem, det gör ni på följande webbadress: Kulan – Hoppet. NI MÅSTE ALLTSÅ BÅDE BOKA HÄR OCH DÄR!

Om ni inte tidigare har en bokningskod från Kulan/Kulturdirekt ska ni skicka ett mejl till support@kulturdirekt.se och ange skolans/förskolans namn samt fakturaadress.

 

Inspirationsmaterial för lärare

Nedan finns ett inspirationsmaterial för lärare och andra som jobbar med barn och ungdomar. Där finns inspirerande texter, frågor, länkar och lekar att använda i ert arbete för att levandegöra och förstå flykt och dess villkor.

  • Turnéinformation för arrangörer

    TURNÉFAKTA- Spelas för alla från åk 4
    Medverkande 3 skådespelare
    Föreställningslängd 50 minuter
    Publikantal 60 barn + personal
    Familjeföreställningar 80 personer totalt
    Spelyta D/B/H 8 x 8,4 x 3 m + publikplatser.
    Lokal Gymnastiksal eller liknande, mörkläggning krävs.
    Publikplatser Portabelt gradängsystem för 60 barn erbjuds i lokaler utan egen gradäng.
    Bärhjälp 2 friska, starka personer
    El 16 A, 3 fas europahandske
    Bygg/riv 180/90 min
    Pris  12 500 kr, 2:a fst samma dag & plats  / 9 000 kr OBS – Från 1 januari 2018: 13 500 resp 10 000 kr.
    Resa 75 kr/mil
    Traktamente och logi i tre rökfria enkelrum med dusch tillkommer.

    Turnéfakta som pdf finns här.
    Raider/ Stageplot att laddas hem finns här.

  • Lärarmaterial

    Lärarmaterial – bara att ladda hem!

Få vårt nyhetsbrev!




info@pantomimteatern.se   Tel: 08-31 54 64

Scen: Påfågeln, S:t Eriksgatan 84, Stockholm