Skapande skola

workshops i mim, clown, mask och cirkus

I samband med våra föreställningar, eller helt fristående, erbjuder vi workshops i olika teatertekniker som kan anpassas till olika teman/frågeställningar och skräddarsys efter era önskemål.

Pantomimteatern har lång erfarenhet av att arbeta pedagogiskt med att använda kroppen och rörelsen som uttrycksmedel. Alla workshops (utom Mask och Commedia dell´Arte) går att tillämpa på alla åldrar. För maximal upplevelse och kvalitet delar vi upp klassen i två grupper med 12-15 elever i varje grupp.

Vänskapsworkshop – Pantomimteatern har utvecklat ett koncept utifrån fysisk kommunikation, mim och akrobatik. Workshopen är skräddarsydd för att fungera också med nyanlända, utan att alla deltagare behärskar svenska. Se mer information nedan.

Vi erbjuder också fortbildning för pedagoger som önskar inspiration för att få in mer rörelse och improvisation i sin undervisning.

Tina Engström från Enköpings kommun har gjort en film om Pantomimteaterns utbud -föreställningar och workshops.
Se och njut!

Mimskola

Vi jobbar med kroppens språk och den fysiska teatern. Vi utforskar kroppen med olika mimtricks och mimtekniker. Tillsammans undersöker vi den ordlösa kommunikationen och känslouttryck. Många övningar bygger på nyfikenhet och är väldigt lek- och lustfyllda! Lämplig från 3 år och uppåt.

 

Mask / Commedia dell’ Arte

Tillsammans med skådespelarna får eleverna prova karaktärer med traditionella commedia dell´Arte masker. Vi improviserar kring frågeställningen: Vad är en arketyp?, och improviserar kring nutida arketyper. En arketyp är en karaktär som kan igenkännas i varje by, skola och/ eller grupp, t.ex. clownen, mobbaren, den mobbade och flörtisen. Detta är en workshop där eleverna får ett litet smakprov av maskers magi och där de får chansen att pröva på att spela en annan karaktär än sitt vanliga jag. Lämplig från 9 år och uppåt.

 

Cirkusskola / Varieté

I cirkusskolan arbetar barnen och skådespelarna med en enkel akrobatik och leker fram grunden för en cirkusföreställning. Huvudsyftet är att våga ta plats i leken och ändå fungera i grupp.

För maximal upplevelse och kvalitet så kommer vi med två pedagoger för att kunna dela in klassen i två grupper med 12-15 elever. Beroende på grupp, syfte och praktiska omständigheter kan en gemensam avslutning vara givande, i vilken grupperna visar upp sina övningar för varandra alternativt till och med gör varsin show! Lämplig från 3 år och uppåt.

 

Vänskap och integration

Vi prövar kroppsspråkets betydelse, olika sociala koder och hur vi förhåller oss gentemot varandra. Vi undersöker olika teman på ett konkret sätt, t.ex. samarbete och akrobatik, kommunikation och mim.

När människor möts i fysisk och ordlös verksamhet, blir språk, social status och bakgrund sekundära. Det viktiga blir leken och mötet här och nu. I akrobatik tränas förmåga till tillit och samarbete, som clown vågar vi göra bort oss, i mim kan vi lära oss om kroppsspråk, den ordlösa kommunikationen och mycket mer. Det blir förståeligt varför vissa saker är okej och andra inte. Denna workshop kan med fördel användas med nyanlända barn och eventuella kompisklasser.

 

Hur går det till?

Vi strävar efter att koppla våra workshops till läroplanen och har flera exempel på hur det kan se ut: Förutom de s.k. fem viktigaste förmågorna i Lgr-11 (särskilt de kommunikativa och metakognitiva förmågorna), liksom att normer och värden och andra psykosociala färdigheter utvecklas, kan vi koppla till konkreta ämnen så som språk, biologi, hälsa/ idrott. Detta utvecklar vi gärna i samarbete med er personal.

Vi har tre koncept: mini, midi och maxi och jobbar gärna i 60-90 minuterspass.

Mini: ett kortare besök ett tillfälle. Midi: flera besök i samma grupp, med återkoppling och något mer processinriktat arbete. Maxi: långtid, mer djupdykande, kan eventuellt leda till föreställning.

Vi erbjuder också fortbildning för pedagoger.

Våra workshops fungerar utmärkt för elever med funktionsvariationer och alla som inte talar svenska.

Kontakta oss för ett skräddarsytt upplägg och för mer information, klicka på länkarna nedan!

  • Information för arrangörer, utbudsblad

    Priser: 4000 kr-6000 kr per 2 workshops á ca 15 barn x 60-90 min, genomförda samma dag.

    För workshops utanför Stockolms län tillkommer kostnader för
    Resa: 75 kr/mil alt. tågbiljetter
    Traktamente: 410 kr/dag/person
    Logi: Vid behov, rökfritt enkelrum med dusch

    Utbudsblad, turné
    Samlad information om våra workshops, pris m.m. för turné i hela landet. Subventioner kan förekomma lokalt, kontakta oss för mer information.

    Mer information: fokus nyanlända barn och ungdomar

  • Exempel på upplägg

    Detta projekt genomfördes i Bollnäs för åk 2-3 – totalt 8 klasser och 2 besökande pedagoger

    Dag 1 Lärarintroduktion – genomgång av projektet och kort “prova på-workshop”.
    Dag 2 – 3 Två föreställningar per dag visades för barnen, två klasser per tillfälle.
    Dag 4 – 8 Fyra workshops per dag med två pedagoger. Två på förmiddagen och två på eftermiddagen, parallellt.

    Efter avslutad föreställning- och workshopsperiod arbetade klasslärarna vidare själva med vårt lärarmaterial till föreställningen

  • Workshop - Teater & mim

    Pantomimteatern: teaterworkshop: kroppsspråk och prova-på mim

    Vi jobbar med kroppens språk och den fysiska teatern. Vi utforskar kroppen med olika mimtricks och mimtekniker. Tillsammans undersöker vi den ordlösa kommunikationen och känslouttryck. Många övningar bygger på nyfikenhet och är väldigt lek- och lustfyllda!

     

    Vad kan det ge?

    Exempel är att statusen i en grupp kan förändras, ofta kan den tysta kliva fram och yrvädret bli koncentrerad: normer kan brytas och gruppdynamiken förändras.

    Genom att, i ett tryggt sammanhang, beträda nya marker och utmana sig själv ger det ringar på vattnet i resten av livet. Självbilden kan förändras och självkänslan stärkas.

    Övningarna kan med fördel användas till att stärka den kommunikativa och metakognitiva förmågan.

    Fysiska övningar och rörelseintroduktion stimulerar det centrala nervsystemet och stärker därmed inlärningsförmågan på bred front.

    Det centrala i våra workshops är en utökad medvetenhet om kroppens kommunikation/ kroppsspråk. Kroppen kommunicerar oavsett vårt medvetna ordval; kroppen uttrycker även när en inte tänker på det. Detta arbete kan knytas an till teman som kommunikation, tillit, samarbete och uttryck. Det blir tydligt vad som är okej och inte i det sociala spelet. När människor möts i fysisk och ordlös verksamhet så som mim och akrobatik, blir språk, social status och bakgrund sekundära. Det viktiga blir leken och mötet här och nu.

    I dagens kroppsfixerade samhälle har många dålig kontakt med sin kropp. Den upplevs som för kort och för tjock eller för lång och för smal, den ska prestera och vinna tävlingar. Våra övningar strävar bl.a. efter att återfinna kontakten med sin egen kropp och bli medveten om den inre styrkan och glädjen i att vara i den! Med detta följer även en respekt för andras kroppar.

     

    Konkreta exempel:

    Lerklumpar. Barnens delas upp två och två. En är skulptören och en är lerklump. Tillsammans skapas magiska figurer! Den taktila upplevelsen är stark – man slår inte den man har skulpterat.

    I akrobatiken tränas förmåga till tillit och samarbete, som clown vågar vi göra bort oss.

    Dessa workshops kan med fördel bokas i samband med våra föreställningar, men även helt fristående. Vi anpassar innehållet efter målgrupp, tema och syfte. Passar för alla oavsett ålder, genus, fysik. Från 3 år.

     

    Vi strävar efter att koppla våra workshops till läroplanen och har flera exempel på hur det kan se ut: Förutom de s.k. fem viktigaste förmågorna i Lgr-11, liksom att normer och värden och andra psykosociala färdigheter utvecklas, kan vi koppla till konkreta ämnen så som språk, biologi, hälsa/ idrott. Detta utvecklar vi gärna i samarbete med er personal.

     

    Vi har tre koncept: mini, midi och maxi och jobbar gärna i 60-90 minuterspass.

    Mini: ett kortare besök ett tillfälle. Midi: flera besök i samma grupp, med återkoppling och något mer processinriktat arbete. Maxi: långtid, mer djupdykande, kan eventuellt leda till föreställning.

     

    Vi erbjuder också fortbildning för pedagoger.

    Våra workshops fungerar utmärkt för elever med funktionsvariationer och alla som inte talar svenska.

    Kontakta oss för mer information och ett skräddarsytt upplägg!

     

  • Workshop - Mask

    Pantomimteatern: Mask och Commedia dell’ Arte workshop

    Tillsammans med skådespelarna får eleverna prova karaktärer med traditionella commedia dell´Arte masker. Vi improviserar kring frågeställningen: Vad är en arketyp?, och improviserar kring nutida arketyper. En arketyp är en karaktär som kan igenkännas i varje by, skola och/ eller grupp, t.ex. clownen, mobbaren, den mobbade och flörtisen. Detta är en workshop där eleverna får ett litet smakprov av maskers magi och där de får chansen att pröva på att spela en annan karaktär än sitt vanliga jag.

     

    Vad kan det ge?

    Dessa workshops ger möjlighet att:

    • Bryta mönster,
    • Byta status
    • Prova (nya) roller.

    Gruppdynamiken kan både bli synlig och förändras, liksom att statusen och invanda roller kan utmanas och förändras. Genom att, i ett tryggt sammanhang, beträda nya marker och utmana sig själv ger det ringar i på vattnet i resten av livet. Självbilden kan förändras och självkänslan stärkas.

     

    Konkreta exempel:

    Eleverna får prova att förvandlas till någon annan och spela genom en mask. När barnen sätter på sig masken får de möjlighet att prova en ny roll, och därmed utvecklas personligt och i samspel med gruppen.

    Dessa workshops kan bokas i samband med våra föreställningar eller fristående. Vi anpassar innehållet efter målgrupp, tema och syfte. Passar för alla oavsett ålder, genus, fysik. Kan med fördel anpassas för särskola och barn som inte pratar så mycket svenska. Från 9 år. Att möta alla barn på lika villkor är vår vision och målsättning.

     

    Vi strävar efter att koppla våra workshops till läroplanen och har flera exempel på hur det kan se ut: förutom de s.k. fem viktigaste förmågorna i Lgr-11, liksom att normer och värden och andra psykosociala färdigheter utvecklas, kan vi koppla till konkreta ämnen så som språk, historia, samhällskunskap.

    Detta utvecklar vi gärna i samarbete med er personal.

     

    Vi har tre koncept: mini, midi och maxi och jobbar gärna i 60-90minuterspass.

    Mini: ett kortare besök ett tillfälle.

    Midi: flera besök i samma grupp, med återkoppling och något mer processinriktat arbete.

    Maxi: långtid, mer djupdykande, kan eventuellt leda till föreställning.

     

    Vi erbjuder också fortbildning för pedagoger.

    Våra workshops fungerar utmärkt för elever med funktionsvariationer och alla som inte talar svenska.

    Kontakta oss för mer information och ett skräddarsytt upplägg!

  • Workshop - Cirkusskola

    Pantomimteatern: Cirkusskola – varieté – akrobatik

    I cirkusskolan arbetar barnen och skådespelarna med en enkel akrobatik och leker fram grunden för en cirkusföreställning. Huvudsyftet är att våga ta plats i leken och ändå fungera i grupp.

    För maximal upplevelse och kvalitet så kommer vi med två pedagoger för att kunna dela in klassen i två grupper. Beroende på grupp, syfte och praktiska omständigheter kan en gemensam avslutning vara givande, i vilken grupperna visar upp sina övningar för varandra alternativt till och med gör varsin show! Då behöver workshopen vara minst 90 minuter.

     

    Vad kan det ge?

    Detta arbete kan användas i utvecklingen som människa och kan knytas an till teman som kommunikation, tillit, samarbete och uttryck. Det blir tydligt vad som är okej och inte i det sociala spelet. När människor möts i fysisk och ordlös verksamhet så som mim och akrobatik, blir språk, social status och bakgrund sekundära. Det viktiga blir leken här och nu, och mötet i hjärtat.

    I dagens kroppsfixerade samhälle har många dålig kontakt med sin kropp. Den upplevs som för kort och för tjock eller för lång och för smal, den ska prestera och vinna tävlingar. Våra övningar strävar bl.a. efter att återfinna kontakten med sin egen kropp och bli medveten om den inre styrkan och glädjen i att vara i den! Och med detta följer även en respekt för andras kroppar.

    Fysiska övningar och rörelseintroduktion stimulerar det centrala nervsystemet och stärker därmed inlärningsförmågan på bred front.

    Dessa verkstäder kan bokas i samband med våra föreställningar, men även helt fristående. Vi anpassar innehållet efter målgrupp, tema och syfte. Passar för alla oavsett ålder, genus, fysik. Kan med fördel anpassas för särskola och barn som inte pratar så mycket svenska. Från 3 år.

     

    Vi strävar efter att koppla våra workshops till läroplanen och har flera exempel på hur det kan se ut: förutom de s.k. fem viktigaste förmågorna i Lgr-11, liksom att normer och värden och andra psykosociala färdigheter utvecklas, kan vi koppla till konkreta ämnen så som språk, biologi, hälsa/idrott. Detta utvecklar vi gärna i samarbete med er personal.

     

    Vi har tre koncept: mini, midi och maxi och jobbar gärna i 60-90 minuterspass.

    Mini: ett kortare besök vid ett tillfälle.

    Midi: flera besök i samma grupp, med återkoppling och något mer processinriktat arbete.

    Maxi – långtid, mer djupdykande, kan eventuellt leda till föreställning.

     

    Vi erbjuder också fortbildning för pedagoger.

    Våra workshops fungerar utmärkt för elever med funktionsvariationer och alla som inte talar svenska.

    Kontakta oss för mer information och ett skräddarsytt upplägg!

     

  • Workshop - Integration

    Pantomimteatern: Workshop inriktning nyanlända och integration

    Ledord: Integration, vänskap, trygghet. Målgrupp: nyanlända barn (samt kompisklasser om möjligt).

    Vi prövar kroppsspråkets betydelse i olika kulturer, olika sociala koder och hur vi förhåller oss gentemot varandra. Vi undersöker olika teman på ett konkret sätt, t.ex. samarbete och akrobatik, kommunikation och mim.

    När människor möts i fysisk och ordlös verksamhet, blir språk, social status och bakgrund sekundära. Det viktiga blir leken och mötet här och nu. I akrobatik tränas förmåga till tillit och samarbete, som clown vågar vi göra bort oss, i mim kan vi lära oss om kroppsspråk, den ordlösa kommunikationen och mycket mer. Det blir förståeligt varför vissa saker är okej och andra inte.

     

    Vad kan det ge?

    Genom att, i ett tryggt sammanhang, beträda nya marker och utmana sig själv ger det ringar i på vattnet i resten av livet. Självbilden kan förändras och självkänslan stärkas. Via konkreta upplevelser och erfarenheter blir det svenska språket mer tillgängligt.

     

    Konkreta exempel:

    Det hela är egentligen väldigt enkelt –när jag byggt en pyramid med andra och vi därmed lyft varandra, när jag själv blivit lyft och i den processen klättrat på och litat på andra –då blir banden oss människor emellan starka och tydliga.

    Dessa workshops kan med fördel bokas i samband med våra föreställningar, men även helt fristående. Vi anpassar innehållet efter målgrupp, tema och syfte. Passar för alla oavsett ålder, genus, fysik.

     

    Vi strävar efter att koppla våra verkstäder till läroplanen och har flera exempel på hur det kan se ut. Förutom de s.k. fem viktigaste förmågorna i Lgr-11, liksom att normer och värden och andra psykosociala färdigheter utvecklas, kan vi koppla till konkreta ämnen så som språk, bild och skapande, hälsa/idrott och hemkunskap. Detta utvecklar vi gärna i samarbete med er personal.

    Ett förslag på för- och efterarbete kan vara brödbak/ hemkunskap. I samband med I Herthas ateljé pratar vi om Herthas passion för skapande, kreativitet och bakning. Hemkunskapsläraren kan ta upp tråden med bröd, brödets historia, olika sorters deg och bröd – och så klart äta något hembakat i slutet av varje tillfälle. Bröd är en essentiell del av människans kost oavsett plats i världen. Se även lärarhandledning för bild- och formarbete.

     

    Vi har tre koncept: mini, midi och maxi och jobbar gärna i 60-90minuterspass.

    Mini: ett kortare besök ett tillfälle. Midi: flera besök i samma grupp, med återkoppling och något mer processinriktat arbete. Maxi – långtid, mer djupdykande, kan eventuellt leda till föreställning.

    Vi erbjuder också fortbildning för pedagoger.

    Kontakta oss för mer information och ett skräddarsytt upplägg!

Få vårt nyhetsbrev!




info@pantomimteatern.se   Tel: 08-31 54 64

Scen: Påfågeln, S:t Eriksgatan 84, Stockholm