Pirret (från 10 år)

Åk 4 – åk 6
Föreställningslängd: ca 40 minuter

Vi gör en visuell och musikalisk mimföreställning om det allra hemligaste. Vad händer i kroppen när man blir kär? Kan man bli kär i någon man aldrig träffat IRL? Vad gör man när man är kär i sin bästa kompis?

Det pirrar i min kropp, är jag normal? Det handlar om trånande både på avstånd och helt nära, om hur ens egen kropp börjar kännas annorlunda när nya känslor väcks till liv djupt därinne. Ibland stretar den och drar, man svettas plötsligt som en tok och kinderna börjar hetta i de mest pinsamma lägen.

Vi har utgått från barns egna frågor till RFSU och KP:s Kropp & Knopp. Ni får möta tre skickliga mimskådespelare, med full koll på kroppens eget språk. Vi har som alltid nyskriven musik och skapar en egen värld av scenografi, videoprojektioner och ljus.

Idé & manus: Sara Kander & Julia Gumpert
Regi & koreografi: Ulf Evrén
Scenografi & kostym: Sara Kander
Musik: Torbjörn Svedberg
Ljusdesign/video/teknik: Kundali Löfstrand
Mask & peruk: Alva Nord
Maskhandledare: Agnes Kentää
Animationer: David Nord
Sömnad: Inger Lejbro
Produktion: Dina Luterkort
Pedagogiskt material: Reyhaneh Ahangaran
Medverkande & koreografi: Marina Almén, Ipshita Rajesh & Erik Lennblad
Foto: Bengt Wanselius
Affisch: Karl Johnsson
Sakkunniga rådgivare: Kalle Röcklinger och Hans Olsson, RFSU





”Så snygg och cool föreställning! Det som var så fint var att vi fick till ett så bra samtal i klassen efteråt gällande just kärlek. Alla kunde t.ex. relatera till känslan i att vara kär i någon där kärleken inte är besvarad. Det eleverna sa var ’Rolig, lite pinsam och bra’.

Sophie Hedberg, Observatorielundens skola, åk4.

Med koll på kroppens språk
– en intervju med Sara Kander

Hur och varför fick ni idén till ämnet?
-Jag har fyra barn som är födda mellan 1995 och 2009. Vi pratade hemma och ämnet kom in på sexualundervisningen i skolan. Mina döttrar berättade att det var en väldigt skral sexualundervisning i högstadiet (detta var ca 8–10 år sedan) samt att den enda lektion de mindes gick rasande snabbt och berörde väldigt kliniskt biologiskt hur ett barn blir till. Lite plikttroget prat om preventivmedel och de vanligaste könssjukdomarna, det var allt. Frågor om lust, identitet, samtycke, normer och genus fanns överhuvudtaget inte med på den tiden, eller kom iallafall inte fram i just deras klasser och av just deras lärare.

Läs hela intervjun här

Kulturupplevelser som ingång till kunskapsområdet sexualitet, samtycke och relationer

Anna Bergqvist, lärare på Blackebergs gymnasium berättar om hur hon använt kultur som en ingång för att arbeta med det nya kunskapsområdet. I texten får vi också ta del av hur Anna hanterat undervisningen som till stor del skedde på distans på grund av pandemiåret 2021.

Avslutningen på hela temaarbetet blev äntligen ett fysiskt teaterbesök. Vi åkte till Teater Påfågeln och såg Pantomimteaterns uppsättning Pirret. Pirret riktar sig egentligen till en mellanstadiepublik, varför min ursprungliga tanke var att låta eleverna fundera över mottagaranpassning. Jag hade också med mig klassens lärare i geografi och naturkunskap på teaterbesöket, eftersom temaområdet faller sig naturligt att ta upp även i hennes kurser.

Läs hela texten här